Driftsinformation
– Der vil utvivlsomt være husstande, der vil opleve forstyrrelser, fordi installationen i boligen ikke er god nok, siger underdirektør Mads Arnbjørn Rasmussen, leder af driftsafdelingen i YouSee.
Han anslår, at op imod 25 procent af kabeltv-kunderne kan blive ramt af problemet, og opfordrer alle til at tjekke deres installationer og kabler.
En anden kabel-udbyder, StofaNet, har også via brev advaret deres kunder imod eventuelle problemer som følge af det nye signal.
Se guide til hvordan du tjekker dine installationer
Sne og pixellering
Signalforstyrrelserne opstår, fordi det ny mobilnet bruger de samme radiofrekvenser, som landet største tv-distributør bruger til en række tv-kanaler, blandt andet Eurosport, Disney og TV3 Puls.
Telefonsignaler fra master og nye mobiltelefoner, som bruger signalet, kan forstyrre TV-signalet, hvis TV-kablerne ikke har ekstra god isolering, eller man ikke har korrekt udført installation af kablerne.
– I langt de fleste tilfælde vil årsagen være, at der er opsat ekstra antennestik og trukket nye kabler i boligen, uden man har været opmærksom på at skærme signalet ordentligt. Det er gået godt, så længe der ikke har været forstyrrende signaler i nærheden af husstanden, men nu kan vi pludselig have balladen, siger Mads Arnbjørn Rasmussen fra YouSee.
Eventuelle signalforstyrrelser vil ifølge YouSee vise sig som ’sne’ eller striber på traditionelle billedrørs-tv. På moderne digitale fladskærme viser det sig som pixeleringer, frysninger af billedet eller kortvarig sort skærm.
Leif Schmidt